יום שבת, 23 באוקטובר 2010

רעש. רע!-ש.......

כבר שנים שהמרחב הציבורי עמוס צלילים. את החנויות הקטנות של פעם החליפו הקניונים, ואת ה"טרנזיסטורים" הקטנים, ששימשו את בעלי-החנויות לשמיעת החדשות החליפה מערכת השמע במרכזי הקניות הגדולים. זו מערכת חזקה שנתמכת באקוסטיקה הנדיבה של החלל הענק והצליל שהיא מפיקה מתחרה, לרוב בלי הצלחה, במוזיקה הקצבית שמעדיפים הזבנים הצעירים, העובדים בכל אחת מן החנויות. בגני הילדים ובבתי הספר משתדלים לדרבן את הילדים לקחת חלק בפעילות החברתית (מופעים לילדים, טקסי קבלת – שבת, מסיבות פורים, תחרויות ספורט וחגיגות ימי-הולדת... ) "יותר חזק! לא שומעים! ". השקט גורש (בבושת פנים) מן הבתים והרחובות, ורק מי שמתרחק מאד ממקום יישוב יכול שוב למצוא אותו.
ומה בכך? הרי החיים השתנו בכל היבט. האוכלוסייה גדלה, קצב החיים הפך מהיר יותר, מספר הכבישים והדרכים גדל, הבניינים והמבנים גדלו, אמצעי התחבורה התרבו וגם העומס, נוצרה "סימפוניה" של צלילי צופרים, הכול תוסס ומבעבע ובלתי נמנע... אז אפשר להוסיף עוד פס-קול, מוזיקה קלה וקולנית. התרגלנו לקידמה ונוח לנו בה, נתרגל גם לרעש.
אופס, אני לא מצליחה ל"התרגל לרעש". מתרחקת, בלי לשים לב, ממרכזי הקניות, ואם הביקור בחנות הוא בלתי נמנע (קורה, מדי פעם) אני נמלטת ממערכת השמע השואגת מעל ראשי, בתוך שניות ספורות, מבלי לקנות, כמובן, שום דבר. פעם עוד ניסיתי לבקש ש"ינמיכו את עצמת המוזיקה". למודת ניסיון אני יודעת שבקשה כזו לא תועיל: או שהעובד יגחן לעבר המכשיר וישים עצמו כאילו הוא מטפל בכפתור כל שהוא, מבלי לעשות דבר, או שבאמת ינמיך את קולה של המוזיקה, במידה קטנה, ועדיין אסבול... כבר קרה, שהגעתי למסיבת חתונה רק על מנת למסור את המתנה לידי הזוג המאושר ועזבתי מייד. לקראת אירועים רועשים במיוחד אני "מתחמשת" באטמי אוזניים.
כמו מוזיקה, גם רעש הוא תופעה אקוסטית. לפעמים משתמשים בו לצורך ביטוי אמנותי, אבל לרוב – הנוכחות שלו כופה את עצמה על האוזניים. כופה את עצמה – וגורמת לנזק לאדם ולבעלי-החיים. מסתבר שרעש הוא בעיה סביבתית. נזקי הרעש לאדם רבים ומגוונים: מפגיעה בשמיעה (לזמן-מה או לצמיתות) ועד לאבדן שיווי המשקל והופעתן של בחילה ומיגרנות, עלייה בלחץ-הדם על הסכנות הנובעות ממנה, שיבושים בקצב הלב, הגברת זרימת האדרנלין, שיבוש פעולת הכליות, הגברת העייפות, היווצרות בעיות שינה. מלבד אלו – פוגע הרעש בריכוז, בבהירות המחשבה, ביכולת ללמוד או לנוח ואפילו גורם לשינוי חד במצב הרוח, או אף לדיכאון...
בארץ קיימת חקיקה ענפה המכוונת כנגד יצירת רעש: חוק העונשין, החוק למניעת מפגעים והתקנות למניעת נפגעים (מניעת רעש), תקנות רישוי עסקים, פקודת בריאות העם, פקודת הנזיקין ועוד. יש גם כמה רשויות האמונות על אכיפתם של דברי החקיקה הללו: משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, היחידות הסביבתיות והמשרד לאיכות הסביבה. כל אלו אינם מועילים בהתמודדות עם הרעש הסביבתי, ההולך וגובר, ונדמה כאילו אי אפשר לעשות דבר – כנגד הרעש.
חבר שלח לי מייל שהפיח קצת תקווה: בבריטניה קמה עמותה ששמה לה למטרה ללחום ברעש. “Pipedown” הוא שמה – "רמקולים, החוצה!". על תומכיה של העמותה הגרמנית המקבילה נמנים: ולדימיר אשכנזי, כריסטוף פרגארדיאן, קורט מזור, פול בדורה-סקודה, סר נוויל מרינר, גדעון קרמר. אנשיה מבקשים להשפיע על הפוליטיקאים להתקין חקיקה שתאסור השמעת מוזיקה מתוך רמקולים, במרחב הציבורי: במרכולים, בקניונים, במסעדות ובבתי הקפה, בתחבורה הציבורית, בבתי מלון, בחדרי ההמתנה.... אתר הבית של העמותה אף מפרסם את שמותיהן וכתובותיהן של מסעדות "שקטות", לידיעת המעוניינים. בעיר לינץ שבאוסטריה, קיבלו חברי מועצת העיר בשנת 2009 החלטה ולפיה לא תותר הגברה במרחב הציבורי של המרכז העירוני. פרנסי העיר לינץ חיברו אמנה שקוראת לאחרים להצטרף אליהם ולתמוך בם: האדם מושפע ממה שהוא שומע, הם אומרים.

יש סיכוי.

(הקריקטורה המופיעה למעלה צויירה על ידי אנדרה גיל והופיעה בעיתון הצרפתי "אקליפס", ב – 1869. היא מראה את ריכרד ואגנר, שוקד על הגדלת האוזן האנושית, כדי להתאים אותה למימדי המוזיקה שלו...)

יום ראשון, 17 באוקטובר 2010

לקראת קונצרט. החלילית

החלילית העתיקה ביותר שנמצאה היא חלילית בת תשעים אלף (90,000) שנה, והיא עשויה מעצם של נשר. ככל הנראה, הייתה האפשרות לנשוף בקנה חלול כל שהוא כלי להפיק צליל, הרעיון המוזיקלי הראשון שעלה במוחו של האדם... אחרי מחיאות הכפיים. החלילית הייתה - ועודנה - כלי נגינה מאד פופולארי. היא משמשת כיום ככלי-הנגינה הראשון עמו נפגשים ילדים במסגרת לימודים בבתי-הספר (במקרה הטוב בו לומדים הם מוזיקה, ולא תמיד, למרבית הצער), ורבים נשארים נאמנים לה גם בשנות בגרותם.
במאה השש-עשרה הייתה החלילית כלי נגינה אהוב מאד. משפחות מבוססות ברחבי אירופה החזיקו ברשותן אוסף חליליות בגדלים שונים, ונהגו להתכנס כדי לנגן ולשיר להנאתם, ביחד עם חברים. את המבנה המיוחד המוכר לנו היום, קיבלה החלילית במהלך המאה השבע-העשרה.

הנה, למשל, חלילית שנבנתה בידי פרידריך פון הואנה (בונה חליליות גרמני המתגורר בארה"ב) על פי מודל של חלילית שבנה אנגלברט טרטו (1676 - 1752). החלילית המקורית שמורה באוסף כלי-הנגינה של המוזיאון הלאומי הגרמני בנירנברג, והיא מיוחדת - גם בזכות צלילה היפה, וגם בזכות העיטור, העשוי כסף, שמקשט אותה במרכז ובשוליים. החלילית שייכת (יחד עם למעלה משלושים חליליות נוספות) לנגנית החליליות אינגריד פאול.
מלחיני תקופת הבארוק כתבו יצירות רבות עבורה, כיוון שהגמישות הצלילית והאפשרויות הוירטואוזיות המאפיינות את החלילית התאימו מאד לאידיאל הצלילי וההלחנתי, לסגנון המוזיקלי החדש, ששאף להיות חופשי ואקספרסיבי ככל האפשר. מאה וחמישים שנה מאוחר יותר, דעכה ההתעניינות בכלי הנשיפה הקטן, כאשר השתנו פני עולם המוזיקה, בעקבות השינויים החברתיים. אולמות הקונצרטים תפסו את מקומם של ארמונות המלוכה והאצולה, והאידיאל הצלילי גדל והפך אינטנסיבי וחזק - בהתאם לצורך... מה שלא הותיר לחלילית העדינה (כמו גם לצ'מבלו, ללאוטה ולויולה דה-גמבה) סיכוי רב לשמור על מעמדה הרם בין כלי-הנגינה.
בשלהי המאה התשע-עשרה תרם ארנולד דולמטש תרומה ניכרת להשבתה של החלילית לחיים כשבנה חליליות בבית-המלאכה שלו (וכלי-נגינה עתיקים נוספים) על מנת לבצע מוזיקה מוקדמת, בקונצרטים שערך עם בני-משפחתו ומוזיקאים אחרים.
גם היום מושכת החלילית רבים לנגינה בה. כלי פשוט, לא יקר - ולכן גם זמין, בעל רפרטואר נרחב.
בצד היותה כלי נגיש כל כך, מהווה הנגינה החלילית בדרגה האמנותית הגבוהה ביותר אתגר משמעותי לכל נגן ולכל מוזיקאי. ספרות-המוזיקה, מספר היצירות העצום שעומד לרשות החלילית, כולל גם יצירות מודרניות של מלחיני המאה העשרים ומלחינים בני זמננו. נגני חלילית מצידם - מפתיעים ומחדשים באפשרויות רבות נוספות. דוגמא לכך היא, למשל, הפוגה מסביב לשעון (BWV 596, בעיבוד לרביעייה) שמנגנת רביעיית החלילים הנהדרת "לקי סטארדסט אמסטרדם". 
הרביעייה קיימת מאז 1978, מנגנת יצירות מקוריות ועיבודים, ומשתמשת לשם כך בחליליות היסטוריות ובחליליות שנוצרו על פי דרישות חבריה.
דוגמא נוספת לאפשרויות הפנטסטיות של הכלי היא הווריאציות על השיר האנגלי "עלים ירוקים" (Green Sleeves). השיר המוכר והאהוב בגירסתו המקורית כאן - בגרסת ג'אז, בנגינת אינגריד פאול בחלילית ואנדריאס פוהל בספנתר.
אינגריד מתארחת השבוע בקונצרטי סדרת הקונצרטים "צלילים ומילים מן הבארוק", ראו פרטים בפוסט קודם.
האזנה עריבה!

יום שני, 11 באוקטובר 2010

קונצרט קאמרי. חליליות בניחוח איטלקי

את עונת הקונצרטים 2010 – 2011 של הסדרה הקאמרית "צלילים ומילים מן הבארוק" יפתח קונצרט ובו מוזיקה איטלקית לחלילית. הסולנית היא נגנית החליליות האורחת אינגריד פאול. עוד מנגנים טל ארבל, ויולה דה גמבה, שריג סלע, חלילית, ואני, בצ'מבלו.
הקונצרט יתקיים במרכז התרבות "לדור ודור" במעלות, ב – 19 באוקטובר, ובמרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל בתל-אביב, ב – 21 באוקטובר. שני הקונצרטים יחלו בשעה שמונה בערב.
החליליתנית אינגריד פאול למדה חינוך מוסיקלי במכללה למוזיקה בסארברוקן והמשיכה את לימודיה בתחום המוזיקה העתיקה ב"סקולה קאנטורום באזיליינסיס" בבאזל. אחר כך השתלמה אצל האן טול, קיז בקה ופרנץ ברוכן.
אינגריד היא מוזיקאית פעילה, המופיעה ברחבי אירופה ודרום אמריקה, כסולנית או עם הרביעייה שלה "לינגואה מוזיקה" ועם התזמורת הסימפונית סארברוקן. במקביל, היא מלמדת נגינה בחליליות ומשמשת כמנצחת בבית הספר למוזיקה בסארברוקן, שם היא מתגוררת.
אינגריד פאול השתתפה בפסטיבלים שונים, "פסטיבל המוזיקה המוקדמת" בטאלין, אסטוניה, פסטיבלי מוזיקה עתיקה ברחבי גרמניה, פסטיבל “L’arte salva l’Arte” ברומא ואחרים. כסולנית הופיעה בין היתר עם התזמורת הפילהרמונית של סנט פטרסבורג בניצוחו של פרופ' ליאו קרמר. ב - 2008 השתתפה בביצוע האופרה "אגריפינה" מאת הנדל, בניצוחו של קונרד יונגהנל, בתיאטרון הלאומי של סארברוקן. במסגרת זו תשתתף בביצוע האופרה "פית'ון" מאת לולי, בדצמבר השנה.
נגינתה של אינגריד הוקלטה על ידי רשתות הרדיו והיא התארחה באולפני טלביזיה במולדתה. כמו כן הקליטה מספר תקליטורים: מוזיקה מוקדמת לחלילית, מוזיקה רב-קולית מוקדמת, מוזיקת ג'אז לחליליות ופסנתר, ותקליטור של מוזיקה בת זמננו.
אינגריד היא נגנית וירטואוזית, ובה בעת - מוזיקאית מרשימה ובעלת טעם טוב. מבקרי המוזיקה שהאזינו לה ציינו זאת שוב ושוב: "הסולנית, אינגריד פאול, הפגינה נגינה וירטואוזית מדהימה, בנגינתה נצצו כל הקישוטים והתבניות העיטוריות המורכבות. ראויה הייתה למחיאות הכפיים הסוערות של הקהל..." (2010).
בקונצרט הקרוב ננגן יצירות לחלילית ולשתי חליליות ובס מסופרר ולחלילית וצ'מבלו אובליגטו (סולני) מאת מלחינים ילידי איטליה, שסגנון ההלחנה שלהם איטלקי מובהק.
נשמיע יצירות מן המאה השבע- עשרה והשמונה-עשרה: שלוש קנצונות מאת ג'וליו מוסי וסונטה מאת דריו קסטלו, שחיו ופעלו בוונציה בראשית המאה השבע-עשרה, קנצונה וירטואוזית מאת אנג'לו נוטארי, שתי קנצונות מאת ג'ירולמו פרסקובלדי אשר פעל ברומא; עוד נשמיע סונטה יפיפיה מאת אבריסטה פליצ'ה דל' אבאקו שחי רוב ימיו מחוץ למולדתו, סונטה מעניינת מאת ג'ובני בטיסטה סמרטיני וסונטה מתודית מאת גיאורג פיליפ טלמאן.