יום רביעי, 12 בינואר 2011

קונצרט. וינה, 1683

אמנם, אחדים מן המאזינים הביעו במילים את אכזבתם, היו גם בודדים אשר עזבו בהפסקה. אבל רובו של הקהל שמילא את הכנסייה הקשיב בתשומת לב, הגיב באהדה. בקונצרט שהועלה במסגרת פסטיבל פלנדרן למוזיקה עתיקה (ברוז', אוגוסט 2010) הייתה תערובת נדירה, אפילו בעולמה של המוזיקה המוקדמת: ביצוע מוזיקלי מעולה של מוזיקה פחות מוכרת – אבל טובה מאד -  בעריכה מעניינת.
"טורקאריה, וינה 1683" נקראה התוכנית, בנגינתם של חברי "ארמוניקו טריבוטו" בניהולו המוזיקלי של נגן הויול המצוין לורנץ דופטשמיד וקבוצת "סרבנד" בניצוחו של ד"ר ולאדימיר איוואנוף.
נקודת המוצא ההיסטורית הייתה אירוע טראומטי, קרב וינה שהתרחש בספטמבר 1683. הקרב על הבירה האוסטרית נערך בין חיילים אוסטריים, גרמנים ופולנים, ובין חיילי הסולטן הטורקי. הוא פרץ לאחר חודשיים של מצור שהיטלו הטורקים על העיר. הקרב הסתיים בתבוסת הטורקים – עד אז צבא חזק, אכזר ובלתי מנוצח.
הקרב, אירוע בולט בדברי-הימים של העמים המעורבים, שימש נושא ליצירות אמנות רבות, בכל התחומים.
בתוכנית המוזיקלית שהועלתה בפסטיבל פלנדרן, נכללו יצירותיהם של פוקס (Fux), שמלצר (Schmelzer) וקרל (Kerll) , שלוש יצירות תכניתיות המתארות את הקרבות, ובצידן פרקי מוזיקה טורקית מאותה תקופה, מתוך כתבי-יד טורקיים: שירי מלחמה, שירים דתיים, תפילות לשלום. כל אלו יצרו פסיפס מעניין של זוויות שונות להתבוננות במאבק אנושי, תרבותי, דתי, כלכלי.
התמונה המוזיקלית המורכבת (והלא-קלה להאזנה) הזו אפשרה בחינה מחודשת של המרחק בין שתי התרבויות, ושל יחסי גומלין ביניהן. עוצמת הרגשות שהניעו את הצדדים הניצים השתקפה בבירור במוזיקה, אבל אפשר היה גם "לשמוע" את מה שעתיד להתרחש בעקבות המפלה הטורקית. השינויים ביחסי הכוחות ימצאו ביטוי גם ב"תבלין הטורקי" שתתקשט בו, מאה שנים מאוחר יותר המוזיקה האוסטרית-גרמנית (דוגמאות לכך הם ה"מארש הטורקי" רונדו א-לה- טורקה, פרק שלישי בסונטה לפסנתר מס' 11 מאת אמדיאוס מוצרט, ותוספת הפדאל המאפשרת הוספת צליל הקשה בתוף ומצילתיים, שנוספה לפסנתר-הפטישים של סוף המאה השמונה-עשרה).

קונצרט מרענן, מאתגר, מיוחד. קונצרט שהוא הרבה יותר מ"קונצרט".

 

יום ראשון, 2 בינואר 2011

מוזיקה לגיטרה וצ'מבלו

אנדרה סגוביה נהג לומר: "הגיטרה היא תזמורת קטנה. היא פוליפונית. כל מיתר הוא בעל צבע אחר, בעל קול מיוחד".
מוזיקה קאמרית לגיטרה וצ'מבלו (מוזיקה מן הבארוק המאוחר, מתחילת המאה העשרים ועד לימינו) נשמיע ביום שלישי, 4 בינואר (מעלות, מרכז התרבות "לדור ודור"), וביום חמישי, 6 בינואר (בתל-אביב, ב"מרכז פליציה בלומנטל למוזיקה") 2011, במסגרת סדרת הקונצרטים הקאמריים "צלילים ומילים מן הבארוק". הקונצרטים יחלו בשעה שמונה בערב.
לגיטרה הקלאסית מינעד של שלוש וחצי אוקטבות, ולרוב יש לה שישה מיתרים. הגיטרה לא שינתה צורתה בספרד בחמש מאות השנים האחרונות, והיא התפתחה מן הויהואלה הספרדית. מספר עצום של יצירות מוזיקליות נכתבו לכלי-הנגינה היפה הזה, אולי האהוב והנפוץ בין כלי הנגינה, וכל סגנון מוזיקלי שאפשר להעלות על הדעת - מיוצג ברפרטואר הזה.


אורלי לבן, אורחת התכנית, סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בנגינה בגיטרה קלאסית באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין, אוניברסיטת תל-אביב, בהצטיינות. אורלי הייתה תלמידתו של נגן הגיטרה והמורה האגדי מנשה בקיש. במהלך לימודיה בשנים 1972 - 1983 זכתה אורלי במילגות קרן-התרבות אמריקה ישראל. לאחר תום לימודיה הוסיפה והשתלמה אצל אמני הגיטרה הוברט קפל, אוסקר גילייה ושרון איסבין. מאמצע שנות השמונים ובמשך עשור הופיעה אורלי בפסטיבל הבינלאומי לגיטרה. היא הופיעה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הקאמרית הקיבוצית, עם זמרי קאמרן ועוד. אורלי ניגנה והקליטה יצירות קאמריות רבות וביניהן יצירות מאת מלחינים ישראליים, ביניהם עובדיה טוביה, ציפי פליישר ואריק שפירא.
כיום מחלקת אורלי את זמנה בין הוראת הנגינה בגיטרה ונגינה הן כסולנית והן בקונצרטים קאמריים.

המבחר שננגן כולל יצירה לגיטרה וקונטינואו מאת מלחין אנונימי בן המחצית השניה של המאה השמונה עשרה, פנדאנגו מאת בוקריני, פנדנגיניו לגיטרה של חואקין טורינה ופנטזיה לבן אצילים מאת חואקין רודריגו (בעיבוד שלנו), סונטה מיוחדת לגיטרה וצ'מבלו מאת המלחין מנואל מריה פונסה, יליד מקסיקו ותלמידו של דיוקא בפריז של תחילת המאה העשרים, צרור נעימות טנגו מאת מלחינים לטינים ובעיבודים לגיטרה קלאסית, ובהם - הטנגו הפופולארי אל צ'וקלו", ויצירה שנכתבה גם היא לדואו הזה, משל המלחין הספרדי הצעיר קורטס. 

 

הנה "אל צ'וקלו", בכוריאוגרפיה הומוריסטית, שאינה זקוקה לתרגום...
האזנה עריבה!