יום רביעי, 13 ביוני 2012

צלילים ומילים. מוזיקה צרפתית

עוד מעט יגיע תורו של הקונצרט האחרון לעונה זו, השמינית במספר(!) בסדרת הקונצרטים הקאמריים "צלילים ומילים מן הבארוק".
בתוכנית - מוזיקה צרפתית נדירה ומאד יפה, עם זמרת הסופרן הצעירה ענת צ'רני, עם החלילנית ז'נבייב בלנשאר, נגנית הצ'לו אורית מסר-יעקבי ואני, בצ'מבלו. 


נשמיע קנטטה לקול, חליל ובס מסופרר מאת אנדרה קמפרה, את "אריון", סיפורו המיתולוגי של נגן נבל מוכשר,  לצידה חמישה שירים  לקול בליווי כלי, מאת מישל למבר וז'אן בפטיסט דרואה דה בוסה, שתי סונטות יפיפיות לחליל ובס מסופרר, מאת לקלייר ומאת המלחינה אליזבת ז'קה דה לה גר ושתי סוויטות לצ'מבלו: אחת מאת לואי קופרן ואחרת מאת גספר לה רו. 


תכנית הקונצרט תועלה, כרגיל, במרכז אמנויות ע"ש אפשר ברר במעלות ובמרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל, בתל-אביב. בגלריה של מרכז האמנויות מוצגת כעת תערוכת רטרוספקטיבה של האמנית אביגיל יורש, מסגרת מרהיבה, שלא יכולנו לרצות טובה ויפה ממנה, למוזיקה שננגן הפעם.

השירים (Air de cour) הצרפתיים של המאות השש עשרה והשבע עשרה הם אוצר בלום של מוזיקה קאמרית במלוא מובן המילה, "מוזיקה של חדר", ביתית, אלגנטית ומאד אקספרסיבית. השירים בעלי טקסט אמנותי-ספרותי והם מאפשרים הצצה לעולמם התרבותי המוזיקלי של האנשים הפשוטים, וגם הבנה טובה יותר של הקרקע עליה צמחה האופרה הצרפתית. המורה, המלחין, נגן הלאוטה והרקדן מישל למבר (1610 – 1696) הוא המפורסם שבין מלחיני הסוגה העדינה. היה לו חוש מלודי נפלא, וגם העובדה שהיה חותנו של לולי, חביבו של לואי הארבעה עשר, עזרה מעט...
ענת, אורחת התכנית, שרה אחד משיריו ברסיטל שהגישה. הנה היצירה בביצועה. 


ענת צ'רני סיימה לא מכבר את לימודיה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה של אוניברסיטת תל-אביב בכתת הפרופ' תמר רחום. בשנה הבאה תהיה ענת חברה ב"אופרה-סטודיו", התכנית לאמנים צעירים של האופרה הישראלית.  החלילנית ז'נבייב בלנשאר נולדה בקנדה. היא מוזיקאית רב-גונית בעלת רפרטואר רחב יריעה, אותו היא מנגנת על חליליה הרבים, החל מחליל הרנסנס ועד לחליל המודרני. ז'נבייב היא בוגרת הקונסרבטוריון היוקרתי  בפאריז (cnsm). את לימודיה המשיכה בגרמניה ובהולנד, שם גילתה את אהבתה לחליל הבארוק. בקנדה ניגנה שנים רבות בתזמורת הפילהרמונית של קאלגרי, ולקחה חלק במספר הקלטות ושידורים. מאז עלתה לארץ היא מופיעה בקונצרטים רבים ב"סצינת המוזיקה העתיקה" וחברה ברבים מן ההרכבים. אורית מסר-יעקבי היא בעלת תואר אמן בצ'לו בארוק מבית הספר למוסיקה צ'יויקה, מילאנו, איטליה, והייתה תלמידתו של  רוברטו ג'יני.  אחרי סיום לימודיה שם השתלמה בקונסרבטוריון למוסיקה, אוטרכט, הולנד, אצל ויולה דה הוך וגם אצל יאנוש שטארקר, אלדו פאריסו, אנר בילסה ואחרים. גם אורית היא נגנית מבוקשת ושותפה למיזמים מוזיקליים רבים בתחום הביצוע התקופתי ולהקלטות רדיו והקלטות מסחריות רבות מאד.  
סדרת "צלילים ומילים מן הבארוק" ארחה לפני כשלוש שנים באחת מתכניותיה את זמרת המצו סופרן נעמה גולדמן. נעמה הייתה אז בתקופת לימודיה באקדמיה למוזיקה בירושלים. טוב היה לארח אותה בתכנית של מוזיקה מוקדמת לחג החנוכה וחג המולד, בזכות קולה המיוחד, כשרונה המוזיקלי ולא פחות מאלו – בזכות אישיותה המקסימה.
נעמה, היום חברת ה"אופרה-סטודיו", נקראה לפני כשבוע להחליף את אנה מלאבסי, שהייתה אמורה לשיר את "כרמן" בהפקת האופרה הישראלית במצדה, בחזרה הגנרלית, וחלתה. יום לאחר מכן שוב החליפה נעמה את ננסי הררה, באמצע המופע. גם הררה לא חשה בטוב. נעמה החליפה אותה ועשתה זאת בהצלחה רבה מאד, כמובן.
במאמר ביקורת ציין נעם בן זאב את "חטא ההיבריס" של האופרה הישראלית, השוכרת "סולנים בינוניים מחו"ל" במקום להעדיף מלכתחילה זמרות כמו נעמה גולדמן.
האופרה הישראלית אינה יחידה. "קובעי מדיניות", בהם מנהלים מוזיקליים ומנהלים אמנותיים, מפיקים, ראשי מוסדות רבים מעדיפים אמנים-אורחים על פני אמנים החיים בארץ.    
"צלילים ומילים" אירחה אמנים ישראלים מצויינים רבים בתכניות הקונצרטים שלה (וגם כמה אמנים אורחים מחו"ל).  נהנינו להתוודע לאמנים ישראלים, ללוות אותם באהדה בהמשך ושמחנו לגלות שגם הקהל שלנו מקבל את האמן הישראלי בסבר פנים יפות. 
זו הזדמנות מצוינת, בתום עונת הקונצרטים השמינית שלנו, להודות לכל מי שהתארח אצלנו ולקהל: לכל מי שהתעניין, הגיע לקונצרטים, הקשיב ושמע, כתב והגיב, תמך ואהד. תודה מיוחדת שלוחה למיכאל ונעמי מאיר, במעלות. 
נשמח לפגוש אתכם בשבוע הבא, 
האזנה עריבה!

אביגיל יורש

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה