יום ראשון, 27 במאי 2012

בלוז. גרי מור


...Still got the blues
מוזיקה, מילים, שירה, גיטרה, הובלה. גרי מור.
ברשת אפשר למצוא כמה וכמה גרסאות. אני יכולה להקשיב לזה שוב ושוב. לא נמאס.
אין כמו שבריר השנייה הזה, שבו המילים מסכמות געגוע עצום ונעלמות לשתיקה, והגיטרה ממריאה עם הגעגוע, צועקת, בוכה, לוחשת בסולו מכשף.



מאד-מאד מרגש. כחול עמוק.

יום שני, 7 במאי 2012

קונצרט. שתי וערב


השבוע במעלות ובתל-אביב, תכנית מוזיקלית לשתי חליליות וצ'מבלו, עם נגניות החלילית ענבר סולומון ודורט פלורנטין.


בתכנית נשמיע את יצירותיהם – וגם פרקי יצירות – של מלחיני המאות השבע עשרה והשמונה עשרה: ואריאציות מאת יקוב ואן – אייק, פנטזיה לשני קולות מאת כריסטופר גיבונס, סונטה קאנונית מאת גיאורג פיליפ טלמאן, טריו סונטות מאת יוהאן סבסטיאן באך וג'ובאני בטיסטה סאמארטיני, סוויטה מאת ז'אק אוטטר ועוד. הפעם נשים דגש על מנגינות ועל דרכים שונות להתייחסות אליהן. דרך אחת: המנגינה עצמה, נמצאת במרכז היצירה, וכמסגרת לה "ליווי", כלומר במסגרת ההרמונית של הבאס המסופרר. דרך אחרת: שימוש במנגינות כחומר גלם ליצירת צורה מוזיקלית מורכבת: דואט (יצירה לשני קולות), קאנון (יצירה רב קולית המבוססת על מנגינה אחת בלבד) ופוגה (שבה נושא אחד עוקב אחר השני). נשלב בין מנגינות פשוטות ומנגינות עתירות קישוטים, בין מוזיקה לכלי-נגינה אחד בלבד, ובין מוזיקה לשניים ושלושה כלי-נגינה, השווים זה לזה והשונים זה מזה.
בשגרת היומיום, אנחנו מקשיבים למוזיקה הבוקעת מן הרדיו או ממכשיר הביתי (הרדיו, המחשב, מערכת השמע). מתרגלים להקשיב ליצירה כולה (בתכנית הרדיו), או למחזור יצירות של מלחין אחד (בתקליטור שהופק בשנים האחרונות). לעתים רחוקות מזדמן לשמוע קטעים שונים זה מזה מבחינת סגנונם והמצלול שלהם, ולחוות כל אחד בפני עצמו. תכנית הקונצרט שלנו היא הזדמנות כזו.


הנה ענבר ודורט,  בסונטה קאנונית (כלומר, סונטה לשני כלי-נגינה, הכתובה כולה כקאנון) מאת גיאורג פיליפ טלמאן. קו-מנגינה אחד, מתוחכם ומקסים, המתחיל שוב, בפער זמן קבוע, כיד כשרונו העצום של המלחין. 
דורט וענבר הן אמניות מוכשרות ועסוקות, שתיהן מלמדות ושותפות בפרוייקטים מוזיקליים רבים, בארץ ובחו"ל. עוד משהו משותף לשתיהן - תואר אוניברסיטאי נוסף. דורט היא בוגרת החוג למתמטיקה, וענבר - בוגרת החוג לפסיכולוגיה, של אוניברסיטת תל-אביב. 
מוזיקה ב"שתי וערב". כרגיל, מאד נשמח לראותכם!