יום ראשון, 30 במרץ 2014

שיני הזמן. צ'מבלו

הנגינה בצ'מבלו וכל מה שסביבה עברו שינויים רבים. קשה אפילו להצביע על תאריך מסוים שבו "התחיל הכל" או "השתנה הכל". לטעמי, הצ'מבלי ההיסטוריים, התקופתיים, שבהם משתמשים כיום, מעניינים יותר בצליל שלהם, מאלו שהיו בשימוש בתחילת המאה העשרים, הצ'מבלי המסיביים והכבדים שנבנו בעידודה הרב של ונדה לנדובסקה. ועם זאת, אני שמחה לגלות נגני צ'מבלו מתחילת ואמצע המאה העשרים, וסקרנית להקשיב לנגינתם, גם אם הצליל המתכתי של כלי-הנגינה שלהם אינו לטעמי.
כך מצאתי בספריית הרשת את פרנסואז פטי, ואת הקלטת מבחר יצירות פרנסואה קופרן שלה. פטי הייתה תלמידתו של גרלן, והפכה לנגנית ידועה ולמורה מבוקשת. הקלטה מראשית שנות השישים.


ומחר, יום שני, כמה דקות לאחר השעה תשע בבוקר, ישמיע רון מרחבי ברשת המוזיקלית של קול ישראל, "קול המוזיקה" סונטה נוספת לשני צ'מבלי, מס' 525 ברי"ב – מאוסף הטריו סונטות של באך (במקור לעוגב), בנגינתנו.



בהקלטה זו עמדו לרשות אימר באקלי ולרשותי שני צ'מבלי היסטוריים, על פי מודל של כריסטיאן צֵל, מתוצרת הסטודיו של ריינהרד פון נאגל, שני צ'מבלי מקסימים ביופים, מכל בחינה שהיא. והנה - הפרק השני של הטריו, שאפשר יהיה לשמוע מחר...


תכניותיו של רון מעניינות ועשירות, הן נהנות מהידע הרב שיש לו, כנגן וכמוזיקולוג.
רון למד באוניברסיטת תל אביב, ולאחר סיום התואר השני בה – באוניברסיטת אן-ארבור, מישיגן. אחר כך השלים לימודי ניהול במסגרת החוג למינהל, באוניברסיטת תל-אביב. מלבד היותו עורך תוכניות רדיו, הוא מנהל את תכניות המוזיקה במרכז למוזיקה ירושלים, מפיק בסטיבל "קול המוזיקה" ונגן קונטרבאס. 
האזנה עריבה!