יום רביעי, 30 במרץ 2011

ועוד קצת באך.

מחר, יום חמישי 31 במרץ במרכז פליציה בלומנטל למוזיקה, תל-אביב וביום שלישי, 5 באפריל, במחלקה למוזיקה של אוניברסיטת בר-אילן ברמת גן: מוזיקה קאמרית מאת יוהאן סבסטיאן באך. עם הכנריות דפנה רביד וטלי גולדברג, הויולן דניאל תנחלסון והצ'לנית אורית מסר-יעקבי.
בתוך שנה אחת נפטרו אמו ואביו של יוהאן סבסטיאן באך. הילד בן התשע ואחיו יוהאן יקוב בן השתים-עשרה עברו לביתו של אחיהם הבכור, יוהן כריסטוף, באורדרוף.
שנות נעוריו של באך עיצבו את אופיו ואת האישיות המוזיקלית שלו. אחיו הבכור היה נגן עוגב בכנסיה בעירייה אורדרוף, הוא נשא אישה חודשים אחדים לפני פטירת אביו, ומשק ביתו היה דל-אמצעים. אף על פי כן, עשה יוהן כריסטוף כל שיכול היה, כדי להקנות לאחיו בית, וחינוך כללי ומוזיקלי טוב. באך הנער למד בבית הספר המקומי במימון אזרחים אמידים, שגם ילדיהם למדו שם, מאחר והצטיין בלימודיו. יוהן כריסטוף לימד אותו נגינה בכלי-מקלדת, טיפול ותיקון עוגב, רפרטואר מוזיקלי רחב ומגוון, קומפוזיציה. קשיי החיים קרבו את השניים זה לזה, כמו גם את יוהן סבסטיאן ואת אחיו יוהן יקוב.
בשנים הראשונות הללו יצירתו של באך (בתמונה למעלה, בצעירותו) משקפת את הרפרטואר אליו הוא מתוודע: דוגמא מובהקת לכך היא היצירה "קפריצ'יו לפרידה מאחיו האהוב" שנכתבה לקראת – או בעקבות – יציאתו של יוהן יקוב לשבדיה, לאחר שהחליט להצטרף לתזמורת הצבאית של המלך. היצירה תושמע בקונצרט שלנו. היא בעלת שישה פרקים, לכל פרק כותרת המתארת תמונה, וביחד – הן מספרות את סיפורה של הפרידה, הצער על ההחלטה לצאת לעולם הגדול, הניסיון לשנות את דעתו של האח האהוב, ההשלמה עם ההחלטה - והפרידה. באך התוודע לאפשרות התוכניתית הזו ביצירות של מלחינים שקדמו לו: יוהאן קונאו שפרסם בשנת 1700 "תיאורים מוזיקליים של תמונות תנ"כיות" – שש סוויטות שהיו אהובות מאד בזמנן, וגם יוהאן יקוב פרוברגר השתמש בטכניקה הזו באחדות מיצירותיו למקלדת. סגנון ההלחנה של הפרקים מגוון: מהם – פוגות קונטרפונקטיות, אחד – כ"למנטו", קינה המבוססת על תבנית מוזיקלית אחת ידועה, אחד – בצורת רצ'יטטיב אופראי, אחד – כפרק מוזיקלי לירי.
אינני יודעת מדוע לא חזר באך לכתוב מוזיקה תכניתית בהמשך חייו. אולי עשה זאת, אך היצירה או היצירות אבדו עם השנים. אבל אין לי ספק, שה"קפריצ'יו לפרידה מאחיו האהוב" היא יותר מאשר "יצירת-נעורים" בלתי-חשובה. היא יצירה מעניינת וטובה, המכסה על כאב גדול של נער, שהחיים כפו עליו יותר מדי פרידות. היא פשוטה למדי מבחינת הדרישות הטכניות, אבל עשירה ברעיונות. אפשר לנגן אותה כפשוטה, אפשר להוסיף עליה קישוטים, עיטורים, קולות נוספים והרמוניה.

הנה היצירה, בנגינתו של גוסטב ליאונרד. האזנה עריבה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה