יום שלישי, 10 במאי 2011

קונצרט. ארבעת בני באך

"שיעור מוזיקה", סבטיני, המאה השמונה עשרה
דפנה רביד, אנדריאה האלאם (כינורות), דניאל תנחלסון (ויולה), אורית מסר-יעקבי (צ'לו) הם אורחי תוכנית הקונצרט הקרובה של הסדרה הקאמרית "צלילים ומילים". במעלות, מרכז התרבות "לדור ודור", יום שלישי, 17 במאי, ובתל-אביב, מרכז פליציה בלומנטל למוזיקה, יום חמישי, 19 במאי, שניהם - בשעה שמונה בערב. נשמיע מוזיקה עסיסית, צבעונית, מלאת חיים מאת ארבעת בניו של יוהאן סבסטיאן באך: שלושה קונצ'רטי וסונטה אחת, לצ'לו ולצ'מבלו.
ארבעת בניו המוזיקאים של באך נולדו וגדלו, כל אחד מהם, בסביבה משפחתית, חברתית ומוזיקלית שונה. כולם היו תלמידיו של יוהאן סבסטיאן, אך כל אחד מהם המשיך והתפתח לכיוון מוזיקלי ייחודי לו. רב השוני ביניהם כבני-אדם, לכל אחד השקפת עולם אחרת, ביוגרפיה שונה, אך הקשר ביניהם נשמר לאורך חייהם, כשהם לא רק מסייעים זה לזה ושומרים על מורשתו של האב, אלא גם מושפעים זה מזה מבחינה מוזיקלית. יצירותיהם שייכות כולן לסגנון המוזיקלי הקלאסי, זה השואף אל הפשוט, הטבעי. החל מסוף המאה שמונה-עשרה נתפסה המוזיקה כ"קול הטבע", והאמן הגאון - כמי שמשיל מעליו את הכללים והחוקים הנוקשים, כדי שלא יפריעו ליצירה, לכוח הטבעי שבה. תרבות בורגנית חדשה שעיקרה המוזיקלי הוא מוזיקה ביתית, מוזיקה סלונית של מפגשים חברתיים, של קונצרטים פומביים עבור קהל מתעניין ומקרי (כלומר- אירוע הפתוח בפני כל אדם, ולא רק בפני בני המעמד הגבוה, השליט) זו תמצית המהפכה של הקלאסיקה.
בתוכנית הקרובה נשמיע קונצ'רטו לצ'מבלו ומיתרים ברה מאזור מאת וילהלם פרידמאן באך, קונצ'רטו לצ'מבלו ומיתרים בדו מינור (משנת 1753) מאת קרל פיליפ עמנואל באך, קונצ'רטו בפה מינור (נכתב ככל הנראה בין 1750 ל - 1754), וסונטה נהדרת לצ'לו ולצ'מבלו (1789) מאת יוהאן כריסטוף פרידריך באך.
נשמח לראותכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה