יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

להציל את מוצרט. רפאל ירושלמי

"מעולם לא היטבתי להבין מוזיקה כמו מיום שחדלתי להאזין לה. מיום שניטלה ממני היכולת להאזין מכוח הנסיבות. אבל למוזיקה יש אמצעים אחרים להשמיע את עצמה. אין צורך בגרמופון. אף לא בתווים. הגאונות המוזיקלית היא הרוח המפעמת ב"חליל הקסם" עוד קודם שמופק אפילו צליל אחד. הציפייה קודמת לשמיעה. זאת התנועה, הגישה, הרגש. בלא שום קשר לתווים.



אני זוכר מאות אריות, את המילים של כל האופרות הגדולות, באיטלקית, בגרמנית, בצרפתית, את שמותיהם של מנצחים דגולים וזמרות דגולות, את התשואות. הם מהדהדים בראשי. הולמים לי בתופי האוזניים. אם הם ייקחו ממני את המוזיקה...."

ע' המליצה לי על ספרו המקסים של רפאל ירושלמי: "להציל את מוצרט". ספר קטן, תמציתי, מעט שיש בו המון, ספר הנקרא בנשימה אחת, ומהדהד במחשבה זמן רב אחרי סיום קריאת הפיסקה האחרונה בו. הספר נכתב בצרפתית ותורגם כל כך יפה לעברית בידיו של יהושע קנז. רפאל ירושלמי חי בתל-אביב, נולד בפריז ושם גם למד ("אקול נורמל סופריור", "הסורבון"). לאחר עלייתו לארץ שירת בחיל המודיעין. הוצאת הספרים הצרפתית המצויינת  Actes Sud פרסמה עד כה שלושה ספרים שלו, וספר זה, הראשון שכתב, יצא לאור בעברית - בהוצאת עם עובד. מומלץ מאד, לא רק למוזיקאים... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה