יום שני, 31 בדצמבר 2012

יוהאן סבסטיאן באך. דואו צ'מבלי

רשומה זו היא כבר הרשומה המאה של "קלידים ומיתרים". זו הפתעה נעימה לכותבת.
וכשהרשומה תעלה, יוותרו רק עוד שעות מספר עד לשנה האזרחית החדשה... שנה טובה! 
הרשומה המאה לקראת תחילת שנת 2013, מוקדשת לחלום ישן... ולתקליטור חדש. 

יוהאן סבסטיאן באך הלחין את שש הטריו-סונטות לעוגב במהלך ארבע שנים (1727 – 1731), בתחילת שהייתו בלייפציג . הוא חשב – כנראה - על בנו הבכור, וילהלם פרידמאן (יליד 1710) ורצה לצייד אותו ברפרטואר חדש, וירטואוזי ורב הבעה, בו יוכל להשתמש ואותו יוכל לנגן כדי להציג את עצמו, כשיפנה לחפש משרה של "קאפל-מייסטר" (מנהל מוזיקלי ונגן-עוגב). 
מגע-יד הזהב של באך מורגש לכל אורכו של האוסף. כל אחת משש הסונטות היא תוצאה של הרכבה מדויקת של קווים מוזיקליים, של מצלולים, של רעיונות ופיתוחם. כל הפרקים מקסימים ונוגעים ללב, כל שלושה מהם יוצרים בכל פעם סונטה מושלמת. שום דבר אינו חסר – וכלום אינו מיותר. 
מחזור הסונטות הושמע והוקלט בביצועים מוזיקליים רבים: בעוגב, כמובן, אך גם בכלי-נגינה אחרים  ובמבחר גדול.
ואין בכך כל רע.
באך עצמו מעולם לא היסס מלהשתמש בפרק כלשהוא בהקשרים אחדים, שונים זה מזה. את הפרק הראשון של הסונטה הרביעית באוסף הזה, אפשר למצוא בקנטטה מס' 76, "השמיים מספרים כבוד אל", כ"סינפוניה". גם את הפרק השני בסונטה השלישית אפשר למצוא ביצירה אחרת: בקונצ'רטו לצ'מבלו, חליל, כינור ומיתרים בלה מינור, מס' 1044 ברי"ב.
המגוון גדול, אבל עד כה לא נכללה בו האפשרות בה בחרנו, נגינת היצירות בשני צ'מבלי. הבחירה בדואו צ'מבלו לביצוע האוסף מוסיפה את המאפיינים המיוחדים לכלי: הגמישות, האפשרויות הדינמיות והעושר הצלילי. ומה יפה יותר מצלילו של צ'מבלו אחד, אם לא צליליהם של שניים...




אימר באקלי ויוכבד שורץ, שש טריו סונטות, מספרי 525 – 530 ברשימת היצירות, מאת יוהאן סבסטיאן באך.
ניהול צליל: יונתן דוכס, צילום: פרנסואה בנדטי, עיצוב גרפי: רונן סאס. 
ההקלטה - בשני צ'מבלי -  נערכה באטלייה פון נאגל, פריז, יולי 2012.

פרטים נוספים והזמנה - כאן.   

תגובה 1:

  1. Emer Buckley und Jochewed Schwarz spielen die Triosonaten auf klangprächtigen Cembali  aus dem Atelier de Nagel.  Die aus Irland stammende Emer Buckley spielt auf einem nach N. & F. François Blanchet nachgebauten Cembalo aus dem Jahr 1730, während die aus Israel stammende Jochewed Schwarz auf einem nachgebauten Cembalo von Michael Mietke aus dem Jahr 1710 spielt. Die CD wurde im Atelier de Nagel in Paris aufgenommen, wo sich die beiden Musikerinnen kennengelernt haben. Der Klang der Aufnahme ist hervorragend. Das CD Booklet ist auf deutsch, englisch und französisch. 
     Ihre Interpretation der dreisätzigen Triosonaten versprüht Vitalität, Harmonie und Virtuosität und ist ein Hörgenuß! Manfred Mühlmann, Innsbruck

    השבמחק