יום חמישי, 17 בפברואר 2011

מוזיקה אליזבטנית. שלושה עורבים

הבלדה "Three Ravens" עתיקה מאד. היא הופיעה לראשונה בדפוס על דף בודד ( broadside ballad) בשנת 1680, ואחר כך, ב- 1684, בספר הבלדות ושירי העם של תומאס רבנקרופט, אולם ככל הנראה נוצרה קודם לכן. הבלדה הייתה ועודנה אהובה מאד. נתן אלתרמן תרגם אותה לעברית: "שלושה בני עורב על ראש עץ הם ישבו, שחורים כאשר תדמו ותשוו. אמר העורב האחד: "איה פת שחרית נסעד?"... ואחריו, תורגמה בידי יעקב שבתאי: "שלושה עורבים על עץ ישבו"... בסדרת הקונצרטים הקאמריים "צלילים ומילים" בשבוע הבא, קונצרט של מוזיקה אליזבטנית הכולל גם את הבלדה הזו ואחרות, שירי עם ושירים אמנותיים וגם יצירות ועיבודים כיליים. אורחי התכנית הם זמר הבריטון יאיר פולישוק ונגנית הויולה דה גמבה טל ארבל. יום שלישי, 22 בפברואר 2011, במרכז התרבות "לדור ודור", מעלות-תרשיחא וביום חמישי, 24 בפברואר 2011, במרכז פליציה בלומנטל למוזיקה, תל-אביב. הקונצרטים יחלו בשעה שמונה.
זהו השער לספרו של רבנקרופט "מליזמטה". הבלדה מופיעה בפרק החמישי. בעמוד הראשון המוקדש לבלדה – הנעימה, ולאחריה – הטקסט. בעמוד השני, שאינו מופיע כאן, ישנם תפקידי אלט, טנור ובאס. מילות הבלדה צמודות לקול העליון, אך לא לקולות האחרים, מה שמעיד (אולי) על כך, שהכותב תעד ביצוע של זמר אחד וכלי נגינה אחדים בקונסורט. כך גם נבצע את הבלדה בתוכנית שלנו.
לצלילי הבלדות מקובל היה גם לרקוד, וההוראות לצעדים של המחולות השונים הועלו גם הן על הכתב, כמו בספר "המדריך האנגלי למחול", The English Dancing Master, ספרו של ג'ון פלייפורד משנת 1651.

נשמיע בתוכנית את הבלדה על הנימפה דפנה. על פי המיתולוגיה היוונית, נפל ריב בין אפולו, אל השמש והמוזיקה, ובין ארוס, אל האהבה. ארוס שנפגע מלעגו של אפולו שילח חץ שפגע בליבו וגרם לו להתאהב בדפנה. דפנה הייתה נימפה שלא רצתה להיות לאיש. הבלדה היפה מתארת את בריחתה של דפנה מפני אפולו, ואת אכזבתו המרה למראה דפנה ההופכת לעץ. נעימת הבלדה שימשה למחול של ארבעה זוגות, ותיאור צעדי המחול מופיע בספר בציורי קווים ונקודות ובלויית בהסבר מילולי משעשע.
עוד בתכנית שלנו הבלדה "שרוולים ירוקים", משיריו המקסימים של ג'ון דאולנד, מוזיקה מאת וויליאם בירד, המלחין המועדף על המלכה אליזבת (שחיבתה אליו גברה על תיעובה את הקתולים, בירד היה קתולי אדוק), טוביאס יום, גיילס פארנבי, ג'וליו קאצ'יני וגא'קופו פרי, ועוד...
הנה העיבוד התזמורתי של ראלף ווהן-וויליאמס, לנעימת "שרוולים ירוקים".



האזנה עריבה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה