יום שבת, 26 בנובמבר 2011

פריז. אותיות ותווים


ברחוב רומא, סמוך לתחנת המטרו "אירופה" ולתחנת הרכבת "סנט לזאר"' אפשר למצוא חנויות לכלי נגינה. חנות לפסנתרים, בית-מלאכה לכלי-נשיפה ממתכת והרבה חנויות ובתי-מלאכה לכלי-קשת: בית-מלאכה שמתמחה בבניית קונטרבאס, ואחרים, שבונים כלי-קשת קטנים, כמו בית המלאכה של ברנאר סאבאטייה, שבתמונה. 


"אריוזו"
מי שזקוק לתווים בפריז, יכול למצוא אותם בחנויות-התווים שברחוב.  "אריוזו" היא חנות אחת, נחמדה ודחוסה מאד, שיש בה גם תווים משומשים, הוצאות תווים ישנות שמחירן מוזל וגם הוצאות-תווים לא יקרות (למשל, Koenemann Music Budapest). בעיקר לפסנתר, קול ומקהלה. 



"חלילו של פאן" היא "חנות" שהיא שלוש חנויות. האחת  מוקדשת לרפרטואר כלי ותזמורתי, השנייה – לחומרי לימוד, והשלישית, הגדולה מכולן, מוקדשת לפסנתר, לצ'מבלו ולכלי-מקלדת נוספים. מבחר התווים של מוזיקה לצ'מבלו ולפסנתר-פטישים מעניין וגדול במיוחד....


"חלילו של פאן"
תווים ישנים אפשר למצוא גם אצל ה"בוקיניסטים", בעלי דוכני הספרים המשומשים. אלו דוכני-הספרים שבתיבות המתכת הירוקות הצמודות לחומה לאורך נהר הסיין. הם מציעים – בכל יום ובכל מזג-אויר – ספרי קריאה מ"יד-שניה", ארוזים היטב באריזת צלופן שקופה ובמחירים סבירים. החוברות וספרי התווים שהם מציעים למכירה – ישנים מאד, והם כוללים הרבה מוזיקה קלאסית לפסנתר, שירים לקול ופסנתר בעיקר מסוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים, קלאסיים ומודרניים - פופולאריים.


לוח-זיכרון על ביתה של ז'ורז' סנד, ברובע השביעי

הספריה הלאומית הצרפתית הוקמה כבר במאה השבע-עשרה. אנשי רוח וסופרים רבים חיו תמיד בפריז. אולי משום כך פריז היא גן עדן למי שאוהב לקרוא. בעיר חנויות-ספרים מכל סוג, והמבחר אינסופי. הבוקיניסטים וותיקים מאד והם אחד מסימני ההיכר של העיר. במרכזי הקניות הגדולים נמצאות חנויות הענק של הרשתות הגדולות, "וירג'ין" ו"פנאק" (זו שבמרכז המסחרי לֶה-אַל נהדרת: שטח עצום של מדפים עמוסי כל-טוב: ספרים, תקליטורים, סרטים ועובדים מעודכנים (ואוהבי-ספר בעצמם) הנכונים מאד לעזור למי שמחפש ואינו מוצא. 



"מונה קראה"
רשת מעניינת אחרת היא "מונה ליזֵא", רשת חנויות ספרים שאפשר למצוא בהן ספרי אמנות מעוצבים ומבחר קטלוגים של תערוכות-מוזיאון (של כל המוזיאונים החשובים) אשר הסתיימו כבר. הקטלוגים נמכרים בהנחה גדולה, עד כמה שראיתי. עוד אצל "מונה קראה": ספרי-ילדים צבעוניים ומקסימים, ספרי ארכיאולוגיה, דתות, מסעות ותיור.


"ז'יבר"
מסביב לכיכר סנט מישל, לא רחוק מן המזרקה היפה, פזורות החנויות ה"צהובות" של רשת "ז'יבר ז'ון", שמתמחה בספרי-לימוד, בכל נושא, לכל כיתה ולכל בית-ספר, וגם למי שלומד בכוחות עצמו.
בעיר חנויות ספרים נוספות שאינן שייכות לרשתות. הן מציעות מבחר ספרים על פי טעמם האישי של הבעלים. סמוך לשוק מופטאר שברובע החמישי, ברחוב קרדינאל למואן 74, מצאתי חנות מקסימה ובה ספרות יפה וספרי אמנות, תולדות האמנות, תולדות המוזיקה, חדשים ומשומשים. באי הקטן, איל סן-לואי, חנות לא גדולה לספרי מסע, חדשים ומשומשים במבחר עצום.
לא רחוק מכנסיית הנוטר-דאם, על שפת הסיין, כמעט, אפשר למצוא את "שייקספיר ושות' " (באנגלית זה נשמע הרבה יותר טוב:  Shakespeare and company...). בחנות ספרים בשפה האנגלית, בלבד. שטחה כל-כך קטנטן, שמבקרים בה עומדים כתף-אל-כתף מול המדפים. בחנות מתקיימים גם.... ערבי סופרים. השמועה אומרת, שסופר צעיר, אם הוא כותב ספר שני ויותר, יכול בתמורה לעבודה בחנות, ללון בחדרון קטן שמעליה. לא בדקתי...


"שייקספיר ושות'"



בין ה"פאלה רויאל" למוזיאון הלובר נמצאת החנות המרתקת של הוצאת הספרים הוותיקה גאלימר, וברובע החמישי, ברחובות שסביב בנייני הסורבון, חנויות ספרי לימוד המציעות את כל מה שזקוקים לו הסטודנטים הלומדים פילוסופיה, משפט, כלכלה, דת. ברובע השישי אפשר למצוא את חנות ספרי-המותרות המקסימה של הוצאת אסולין...
מחירי הספרים קבועים. הם רשומים על הכריכה האחורית של הספר. אין הנחות, עד כמה שאני יודעת, למעֵט הנחות של אחוזים בודדים לבעלי "כרטיס חבר" ברשתות הגדולות. המחירים סבירים, מיעוטם של הספרים יקרים. ישנם הרבה ספרים שמחירם נמוך, פחות מעשרה אירו. ביניהם מצאתי לאחרונה, למשל, "ארבע קריאות תלמודיות" של עמנואל לוינס, "משלי לפונטיין" במהדורת כיס, או סדרת-הספרונים של למעלה ממאתיים ספרוני-טעימה (בשני אירו כל אחד!) של ספרות יפה, ספרות צרפתית וספרות זרה, מתורגמת. הסדרה נקראת סדרת "פוליו", בהוצאת גאלימר.
יורד גשם, קר ואפור. הטוב ביותר הוא, אם כך, כוס קפה ועוגית.... ולקרוא!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה